۷ مزیت مطالعه‌ی کتاب‌های داستان

“کتاب‌ها یار همیشگی شما هستند: اگر آن‌ها را زمین بگذارید، برای همیشه منتظر شما خواهند ماند، به آن‌ها توجه کنید و همیشه شما را دوست خواهند داشت.” – جان گرین

چه اتفاقی برای کتاب‌های داستان افتاده است؟

برنامه‌های تلویزیونی، اینستاگرام، اسنپ‌چت و فیسبوک همه‌ی زمان ما را از جایی که آرزو می‌کردیم بتوانیم روزی در آنجا باشیم یعنی در میان یک داستان شگفت‌انگیز، گرفته است. ما مشتاقانه هر یک از صفحات کتاب را ورق می‌زدیم در حالی که ممکن بود حتی صبحانه یا نهار نیز نخورده باشیم و حتی گاهی اوقات فرصت شام خوردن نیز پیدا نمی‌کردیم فقط برای اینکه ببینیم در صفحه‌ی بعدی چه اتفاقی قرار است بیافتد.

اما حالا برای ما سخت است که حتی بخواهیم یک کتاب را باز کنیم. شاید توجه ما به چیزهای دیگری جلب شده است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که متوسط دامنه‌ی توجه انسان ها از ۱۲ ثانیه در سال ۲۰۰۰، به ۸ ثانیه کاهش پیدا کرده است. ما نمی‌توانیم به اندازه‌ی کافی به کتاب خواندن وقت اختصاص بدهیم. در عوض، کتابی را در اینترنت انتخاب می‌کنیم فقط به خاطر اینکه تلفن خود را از کیفمان بیرون بیاوریم و به بهانه‌ی کتاب خواندن، تلفن خود را بالا و پایین کنیم. زمانی که کارمان تمام شد فراموش می‌کنیم که در درجه اول به دنبال خواندن کتاب بودیم.

داستان‌های زیبایی که در میان کتاب‌ها جای گرفته‌اند منتظر ما هستند، فقط باید درک کنیم که آن‌ها هیچ‌وقت ما را ترک نکرده‌اند.

می‌توانیم با دانستن دلایلی که باید به موجب آن دوباره به کتاب خواندن روی بیاوریم، شروع کنیم.
برای اینکه به شما انگیزه بدهیم تا خودتان را بار دیگر در میان یک داستان زیبا رها کنید، به ۷ مزیت خواندن کتاب‌های داستانی اشاره می‌کنیم:

۱- به افزایش خلاقیت شما منجر می‌شود.
تصورات شما می‌توانند به رشد هنر شما منجر شوند. کتاب‌های داستان می‌توانند به عنوان یک نمونه‌ی عالی و منحصر به فرد از هنر باشند زیرا به ایجاد فضایی برای تفسیر می‌پردازند. در واقع بسیار ساده می‌توان گفت که به شما یک جهت داده شده است اما این شما هستید که مسیر را ایجاد کرده‌اید. با رشد و افزایش خلاقیت، شما ایده‌های جدیدی پیدا می‌کنید که می‌توانید به موجب آن، هر پروژه و برنامه‌ای را به مرحله‌ی بعدی وارد کنید.

۲- قهرمان خود را کشف می‌کنید.
در بیشتر داستان‌ها، شخصیت اصلی داستان، تمام موانع را پشت سر می‌گذارد تا به یک قهرمان تبدیل شود. در حقیقت، این داستان‌ها ما را قادر می‌سازد تا احساس کنیم که خود ما در حال تجربه کردن این سفر هیجان‌انگیز به جای شخصیت‌های داستان هستیم. در نتیجه، آن‌ها جرات و شهامت لازم را در اختیار ما قرار می‌دهند تا بتوانیم قهرمان خودمان باشیم حتی اگر این مسئله به معنای کمک کردن به اعضای خانواده و یا دنبال کردن دیدگاه‌های یک استارتاپ باشد.

۳- به شما برای همدردی و همدلی کمک می‌کند.
همدردی و همدلی، یکی از نیازهای کیفی برای رهبران و کارآفرینان محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۳، یک تحقیق بسیار تاثیرگذار منتشر شد که به دنبال آن دریافتند که خواندن کتاب‌های داستان، به بهبود نتایج شرکت‌کنندگان در آزمون‌هایی که به منظور سنجش همدلی و درک اجتماعی انجام شده است، می‌انجامد.

زمانی که به خواندن داستان می‎پردازیم، در پاسخ و عکس‌العمل در برابر آن‌چه که برای شخصیت‌ها رخ داده است، از قضاوت‌های بیجا، رها هستیم. به همان نسبت، تمایل داریم تا احساسات واقعی بیشتری از خود بروز دهیم. این ابراز احساسات از بین نمی‌روند و فراموش نمی‌شوند. بلکه در جای خود حفظ می‌شوند و به آرامی و به تدریج، در زندگی روزمره‌ی ما نقش خود را ایفا می‌کنند و به افزایش خلوص نیت ما منجر می‌شوند.

۴- به شما کمک می‌کند تا خودتان را پیدا کنید.
از آن جایی که احساسات واقعی ما در زیر فشارهای زندگی دفن شده‌اند، در زمان خواندن، ما نه تنها می‌توانیم خودمان را در حال کشف احساسات واقعی خود بیابیم، بلکه می‌توانیم نیازها و احتیاجات خود را نیز درک کنیم. زمانی که ما کتاب می‌خوانیم، زنجیر فشارهای اجتماعی باز می‌شود و ما خودمان را در نگاه کردن به زندگی، در کنار دیدگاهی می‌بینیم که همیشه فکر می‌کردیم حقیقت دارد اما آن را از خود و دیگران پنهان می‌کردیم. این مسئله به ما کمک می‌کند تا مهم‌ترین اولویت‌های خود از جمله اهداف خود به منظور دستیابی به موفقیت را درک کنیم. زمان آن رسیده است تا خود را آزاد کنیم.

۵- یاد می‌گیرید که در برابر موانع از چه رویکردی استفاده کنید.
همان‌طور که شخصیت‌های داستان یاد می‌گیرند که چگونه به موانع نزدیک شده و آن‌ها را پشت سر بگذارند، این تجربیات را نیز با ما در میان می‌گذارند. بنابراین، زمانی که ما با چالش‌های مشابهی در زندگی خود روبرو می‌شویم، از قبل می‌دانیم که چگونه در برابر این چالش‌ها قد علم کنیم.

استفاده از یک رویکرد جدید و تاثیرگذار در برابر موانع و در زندگی روزمره می‌تواند به ما قدرت ببخشد. بطور مثال با الهام گرفتن از کتاب معروف پائولو کوئلیو، “کیمیاگر”، بسیاری از افراد به تغییر نگرش خود در درک موانع و مسیر خود در طول زندگی پرداختند.

به یکی از نقل قول‌های برجسته از این کتاب اشاره می‌کنیم:
“زمانی که ما چیزی یا کسی را دوست داریم، همیشه تلاش می‌کنیم تا از آن چه که بودیم بهتر شویم. زمانی که برای این منظور تلاش می‌کنیم، همه چیز در اطراف ما نیز بهتر خواهد شد.”

۶- یاد میگیرید تا تمرکز بهتری داشته باشید.
اگر بتوانیم به مدت یک ساعت بنشینیم و کار کنیم، این امر در دنیای امروز به معنای متمرکز بودن محسوب می‌شود. در حال حاضر، ما نیاز داریم تا بیش از حد متمرکز باشیم تا بتوانیم به موفقیت دست پیدا کنیم و بتوانیم باعث خلق آثار شگفت‌انگیزی شویم. ابزارهای بیشماری برای تقویت تمرکز وجود دارند، اما اگر نتوانیم به درک فواید آن‌ها پی ببریم، معنا و تاثیر زیادی برای ما نخواهند داشت.

ما نیاز به تمرین داریم. این تمرین با خواندن آغاز می‌شود، به خصوص کتاب‌های داستانی، زیرا این کتاب‌ها باعث می‌شوند که ما به جهت‌های مختلفی حرکت کنیم. اگر بتوانید یاد بگیرید که در حال خواندن کتاب‌های داستان تمرکز کنید، میزان بهره‌وری شما هیچ‌گاه با رسانه های اجتماعی، پیامک دادن و منفی بافی مختل نخواهد شد.

۷- به شما آرامش درونی می‌بخشد.
مطالعه می‌تواند تنها در عرض چندین دقیقه به شما احساس آرامش ببخشد. یک تحقیق که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفت نشان داد که کتاب خواندن به مدت ۶ دقیقه می‌تواند به کاهش سطح استرس تا ۶۸ درصد منجر شود.

کسانی که بیشتر کتاب می‌خوانند معمولا خواب بهتری دارند، میزان استرس کمتری دارند، از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند و نسبت به کسانی که کتاب نمی‌خوانند درصد افسردگی کمتری نیز دارند.

“با رها کردن خود در یک کتاب واقعا جذاب و سرگرم‌کننده، می‌توانید از نگرانی‌ها و استرس‎های هر روزه‌ی خود برای مدتی رها شوید و زمانی را به کشف و جستجو در قلمرو تصورات نویسنده، اختصاص دهید.” – عصب‌شناس، دیوید لوئیس

برگرفته از: www.lifehack.org

کتاب های جذاب

کتاب طنز افکار کودکانه در کتابراه و طاقچه

Did you like this?
Tip علیرضا هزاره with Cryptocurrency

Donate Bitcoin to علیرضا هزاره

Scan to Donate Bitcoin to علیرضا هزاره
Scan the QR code or copy the address below into your wallet to send some bitcoin:

Donate Bitcoin Cash to علیرضا هزاره

Scan to Donate Bitcoin Cash to علیرضا هزاره
Scan the QR code or copy the address below into your wallet to send bitcoin:

Donate Ethereum to علیرضا هزاره

Scan to Donate Ethereum to علیرضا هزاره
Scan the QR code or copy the address below into your wallet to send some Ether:

Donate Litecoin to علیرضا هزاره

Scan to Donate Litecoin to علیرضا هزاره
Scan the QR code or copy the address below into your wallet to send some Litecoin:

Donate Monero to علیرضا هزاره

Scan to Donate Monero to علیرضا هزاره
Scan the QR code or copy the address below into your wallet to send some Monero:

Donate ZCash to علیرضا هزاره

Scan to Donate ZCash to علیرضا هزاره
Scan the QR code or copy the address below into your wallet to send some ZCash: